Monday 4 August 2014

Merawat Cyst Dan Fibroid Tanpa Pembedahan

Assalamualaikum dan salam bersiaran. Harini saya inigin berkongsi mengenai cara merawat Cyst dan Fibroid dengan hanya menggunakan vitamin sahaja tanpa perlu melakukan sebarang pembedahan. 

Cyst dan fibroid adalah penyakit yang sinonim dengan wanita kerana 75% wanita akan mengalaminya. Satu kemungkinan yang tinggi untuk anda juga mengalaminya. Tetapi tahukah anda apa itu cyst dan fibroid. malangnya jika anda sekadar tidak peduli, fibroid boleh bertukar menjadi barah atau kanser jika tidak diatasi pada peringkat awal. Terdapat dua cara untuk menghilangkan cyst dan fibroid iaitu samada melalui pembedahan atau pengambilan supplement.

Punca sebenar kedua-dua penyakit ini (fibroid dan endometriotic cyst) tidak diketahui, tetapi ia berkaitan hormon estrogen yang banyak dihasilkan sewaktu usia reproduktif (bermula baligh sehingga menopaus) tanpa mengira sama ada sudah berkahwin mahupun belum.

Dua penyakit ini sering berkaitan. Rawatan lebih bergantung kepada tanda-tanda dialami seperti sakit dan seumpamanya, saiz serta keperluan kehamilan. Ia bukanlah barah, namun untuk kepastian sebenar, ia hanya dapat diketahui sewaktu pembedahan dan ujian histopatologi makmal ke atas ‘cyst’ serta fibroid berkenaan. Berjumpalah doktor untuk pemeriksaan. 

Apakah Cyst?  
Cyst adalah ketumbuhan biasa bukan kanser yang paling kerap dijumpai di dalam uterus. Kebanyakan kes-kes lambat berkembang dan tidak menyebabkan apa-apa gejala dan hanya peratusan kecil kes-kes yang memerlukan rawatan perubatan. Ia dikategorikan mengikut di mana mereka membesar dalam rahim.

Beberapa kajian menunjukkan bahawa sehingga 75% wanita akan mengalami cyst di sepanjang hayat mereka. Cyst mengandungi udara, cecair, atau bahan separa pepejal.



Apakah Fibroid?
Fibroid adalah terdiri daripada bahan berserat, yang menjadikan mereka tumor.

Akibatnya, mereka juga dirujuk sebagai "ketumbuhan fibroid," "fibrolids," "myomas," atau hanya "fibroid." Pelbagai saiz daripada kira-kira 0,04 inci (1 mm) kepada kira-kira 8 inci (20 cm) atau lebih.


Punca fibroid belum ditentukan, tetapi ada kaitan dengan pengeluaran estrogen dalam badan wanita. Tumor ini hanya seolah-olah terhasil semasa tahun-tahun reproduktif, dan yang sedia ada fibroid mungkin mula mengecut selepas putus haid. Ia boleh jadi tumbuh dengan cepat semasa mengandung apabila pengeluaran estrogen dan aliran darah kepada kenaikan rahim, tetapi biasanya tidak menyebabkan komplikasi.

Kebanyakan wanita yang mempunyai ketumbuhan fibroid tidak mempunyai gejala sama sekali. Antara gejala yang biasa dialami termasuk kesakitan, pendarahan yang berlebihan semasa kitaran haid, sembelit atau perut kembung, dan perubahan dari segi kekerapan kencing.

Jenis-jenis  fibroid ditentukan oleh di mana fibroid tumbuh dalam rahim :



Fibroid 1 : Intramural
Yang tumbuh di dinding rahim, jenis yang paling biasa. Mereka boleh menyebabkan rahim bengkak, dan kadang-kadang menonjol sama ada ke dalam atau di luar rahim.

Fibroid 2 : Submucosal
Juga dikenali sebagai fibroid submucous, biasanya yang paling mungkin menyebabkan gejala-gejala yang ketara. Fibroid ini adalah dijumpai dalam lapisan uterus dan boleh melanjutkan di dalam rahim sendiri. Hasilnya, submucosal fibroid boleh menyebabkan pendarahan semasa haid.

Fibroid 3 : Subserosal
Juga dipanggil fibroid subserous tumbuh di luar rahim. Fibroid ini sering menyebabkan gejala-gejala yang paling sedikit, tetapi boleh berkembang menjadi sangat besar. Sesetengah fibroid subserosal menjadi begitu besar sehingga seorang wanita boleh kelihatan seperti mengandung enam bulan.
 
Cadangan Vitamin
Dalam satu kajian, dipercayai pengamalan herba dan makanan tambahan juga dapat mengecutkan kewujudan cyst dan fibroid ini seterusnya menghilangkannya tanpa pembedahan. Ambil 1,000 hingga 2,000 miligram Vitamin C, 150,000 IU beta karotena, 400 mikrogram selenium, dan 30 miligram zink setiap hari sehingga cyst fibroid hilang.


Shaklee menawarkan vitamin-vitamin yang disebutkan di atas :
1. Vitamin C - SR
2. Caratomax (anti oksidan)
3. Vitamin E with Selenium
4. Zinc Complex
5. GLA Complex (paling bajet jika anda inginkan 1 jenis supplemen sahaja)



INGIN MENDAPATKAN PRODUK INI DENGAN HARGA HEBAT??
Hubungi Saya :
011
39757985 (sms/whatsapp) | hafiza.hassan. - facebook
* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat,menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.


 


0 comments:

Post a Comment